Väkevän perinteen

Joensuun Naiskuoro

Joensuun Naiskuoroa voi luonnehtia monin eri sanoin: monipuolinen, uudistuva, mukautuva, joustava, iloinen, innostuva, perinteinen ja vahva. Esitämme monenlaista musiikkia kansanlaulusta iskelmään ja hengellisestä viihteelliseen. Ohjelmistossamme on myös paikallisten säveltäjien kuten Tellu Turkan ja Leena Pulkkisen teoksia elävöittämässä kuoron monipuolista ja moni-ilmeistä luonnetta.

Kuorossamme laulaa lähes 50 eri-ikäistä naista, joilla kaikilla on erilainen ja omanlainen musiikkitaustansa. Toiset laulavat monissa muissa projekteissa tämän kuoron lisäksi, toiset omistautuvat vain naiskuorolle, joillakin on pitkä yksinlaulu-ura taustalla ja joku on tullut mukaan vasta-alkajana sekä jäänyt koukkuun naiskuoroon ja naiskuorotoimintaan ja soundiin.

Esiinnymme aktiivisesti ja vakio-ohjelmaamme vuosittain kuuluvat kevätkonsertti touko-kesäkuussa ja joulukonsertti joulukuussa. Tämän lisäksi esiinnymme erilaisisissa tapahtumissa ja myös tilauksesta yksityisissä tilaisuuksissa ympäri vuoden.

Johtaja

Helena Hulmi

Kuoroa johtaa musiikkikasvatuksen lehtori, dir.cant. Helena Hulmi. Helena on ollut musiikin ympäröimänä lapsuudestaan asti ja musiikin maisterin tutkinnon hän on suorittanut Sibelius-Akatemiassa. Joensuussa hän on toiminut Itä-Suomen yliopiston musiikkikasvatuksen lehtorina vuodesta 1984 ja johti kevääseen 2017 saakka työnsä ohessa Itä-Suomen yliopiston kuoro Joy:ta.

Aikaisemmin hän on johtanut myös muun muassa Joensuun poikakuoroa ja lauluyhtye Sonettia sekä Itä-Suomen yliopiston henkilökunnan laulajia. Helena sai Tasavallan presidentin myöntämän kuoronjohtajille myönnettävän korkeimman mahdollisen arvonimen Director Cantus keväällä 2013.

Joensuun Naiskuoron

null

Joensuun Naiskuoro on rekisteröity v. 1966. Samaan aikaan kuoro liittyi Naiskuoroliittoon ja SULASOLiin. Kuoron juuret juontavat aina 1930-luvun lopulle, jolloin Joensuun Musiikkiyhdistys perusti Naiskuoron. Kuoromme on toiminut sotien aikaan Lotta-kuorona ja myöhemmin Martta-kuorona, jonka jälkeen nimeksi tuli Joensuun Naiskuoro.

Joensuun Naiskuoron taiteellisina johtajina ovat aikaisemmin toimineet Anna Mäkelä, Toivo Hartikainen, Pauli Pesonen ja Saara Elomaa.

1960-1970 -luvuilla kuoro oli aktiivinen konsertoidessaan Pohjois-Karjalan alueella, osallistuessaan erilaisiin SULASOLin tapahtumiin ja tehden yhteistyötä muun muassa Rautatieläisten sekakuoron kanssa. Emännöipä kuoro 1978 valtakunnalliset naiskuoropäivät Joensuussa Hotelli Kimmelin tiloissa.

Karjalainen 11.1.1966
Joensuun Naiskuoro vuonna 1966
Karjalainen 15.5.2013

1980 -luvulla kuoro järjesti 20-vuotisjuhlakonsertin ja teki konserttimatkoja muun muassa Viroon sekä Ruotsiin, Joensuun ystävyyskaupunkiin Linköpingiin. 1980-luvulla kuorolaiset olivat aktiivisia Joutsenon naisleireillä kesäisin suorittaen kuorolaisten perusmerkkejä.

1990-luvun alussa kuoro järjesti konserttimatkat Ruotsiin ja Norjaan. Konsertteja pidettiin niin kotipaikkakunnalla kuin muualla maakunnassa, ja otettiin osaa SULASOLin Pohjois-Karjalan piirin laulujuhliin. 30-vuotistaivaltaan kuoro juhlisti v. 1996. Saman vuoden maaliskuussa kuoro sai Naiskuoroliiton Vuoden Kuoro -tunnustuksen.

Marraskuussa 1996 kuoro konsertoi ja juhli 30-vuotista kuoron taivalta perinteisellä juhlakonsertilla, jonka ohjelmisto oli monipuolinen läpileikkaus naiskuoromusiikin kirjoon. Juhlavuoden kunniaksi säveltäjä Timo-Juhani Kyllönen sävelsi kuorolle oman tilausteoksen, jonka sanat ovat Kalevalasta. Sävellyksen osat “Kuutar” ja “Kokko” saivat ensiesityksensä Porvoossa maaliskuussa 1997 naiskuoropäivien yhteydessä pidetyssä Vuoden Kuoro -konsertissa.

2000-luvulla kuoro on julkaissut kaksi levyä (vuonna 2003 ‘Se virtaa siellä edelleen’ ja vuonna 2005 ‘Toinen, pyhempi kieli’), konsertoinut sekä muun muassa osallistunut vuonna 2001 Tampereen Sävelen kansainvälisessä kuorokilpailuihin, joista tuomisina oli kaksi hopealeimaa. Syksyllä 2001 kuoro juhli 35-vuotista taivalta juhlakonsertilla.

2010-luku on ollut voimakasta kuoron jäsenmäärän kasvun aikaa. Joensuun naiskuoro on vakiinnuttanut paikkansa joensuulaisessa kuoromaailmassa, ja pitänyt säännöllisesti joulu- ja kevätkonsertteja. Näiden lisäksi esiintymisiin on mahtunut runsaasti paikallisia tapahtumia ja omia teemakonsertteja, kuten Marian-päivänkonsertit Ilomantsissa maaliskuussa 2018. Kuoro juhli myöskin 50-vuotispäiväänsä juhlakonsertissa lokakuussa 2016.

Kuvagalleria

Vuosien varrelta